In deze zaken moet men onderscheiden tussen natuur en vermogen. Gevallen engelen zijn gevallen van +999 naar +666 wat hun natuur betreft en naar -666 wat de motivatie van hun natuur betreft. Maar wat hun vermogen betreft, kunnen ze wel een miljard zijn. Zo Satan zelf. Ik weet dat ik enorm aan het gissen ben, maar ik vraag me af of Salomo op het dieptepunt van zijn val probeerde om zijn gevallen natuur van +666 om te draaien naar +999 en of hij ervan droomde om zich verder te ontwikkelen tot +1000 om de Messias te worden. Natuurlijk is dit maar raden. En ik bedoel dit volgens de symbolische betekenissen, niet volgens de vormen van 666 en 999. Echter, het is niet mogelijk om van een 6 een 9 te maken. Een 9 of een 7 kunnen een 6 worden, wanneer iemand's natuur niet een 8 is. Door Gods genade werd hij hersteld tegen het einde van zijn leven en het werd hem gegeven om de Messias te aanschouwen, ongeveer zoals de aartsvader Abraham de dag van Christus zag (het duizendjarigrijk) en zich erover verblijdde.
Ook oude culturen zoals die van de Grieken, begrepen dat +777 duidde op de volheid van menselijke volmaaktheid. Het is daarom vreemd dat Nebukadnezzar het nummer 7 niet toepaste op zijn standbeeld, zoals beschreven in Daniël 3. Tenzij hij nederig en realistisch genoeg was om te weten dat de gevallen mens in zijn eentje niet een 7 kan bereiken. Misschien heeft hij geredeneerd dat het menselijk onmogelijk is om van een 6 een 7 te maken. Of het is omdat het babylonische numerieke systeem sexagesimaal was! In dat geval is het beeld van 6 bij 66 perfekt... Maar niet in Gods boek.
Gelukkig voor wedergeboren christenen is het mogelijk om door te groeien naar de volmaaktheid (zoals de apostel Paulus zei: Laten we verder gaan tot de volmaaktheid en dit als de genade van God het toestaat
. Tenzij het vertaald moet worden als voltooidheid, of compleetheid). En zo niet, dan zullen ze in ieder geval de volmaaktheid bereiken bij de opstanding; dat wil zeggen min of meer. Want ze zullen na de Rechterstoel van Christus ook het kwade gedaan in het lichaam moeten wegdragen en niet alleen het goede. Omdat de wedergeboren natuur +888 is, is volmaaktheid een mogelijkheid. En niet alleen dat, tot in alle eeuwigheid zullen de geredden doorgaan met groeien in de Here God. Want God is oneindig en wij zijn eindig en daarom is eeuwige groei niet alleen mogelijk, het zal gewoon plaats vinden. Zelfs in de hel zal er voortgang zijn in begrip en wijsheid, maar vaak als in een onwillige school en in de hemel zal het allemaal speels en natuurlijk zijn.
Het beest zal een nagatieve motivatie hebben van -666, of zelfs van -777. Maar zijn natuur zal een positieve kant hebben van +666. Dit slaat op zijn geest, ziel en lichaam. Zijn vermogens zullen zeer groot zijn, zozeer dat hij grote wonderen kan verrichten. Zoals eerder gezegd, het driedubbele karakter van zijn natuur, wijst ook naar zijn aanspraak op goddelijkheid. En zo zal de antichrist in staat zijn om vuur uit de hemel te doen neerdalen.
Deze studie is niet compleet zonder het woord voor volmaaktheid op de keper te beschouwen. Men heeft geestelijk inzicht nodig om het correct te vertalen. Bijvoorbeeld Paulus' woord voor volmaaktheid zou beter vertaald worden als voltooidheid, even als in zijn vers Laten hen die compleet of volwassen zijn, hier aandacht aan geven
(Filippenzen 3:15). Echter in de woorden van de Here, slaat het op volmaaktheid: Weest volmaakt zoals de hemelse Vader volmaakt is
. Want God de Vader is niet zomaar compleet. De woorden van Paulus in Filippenzen moeten vertaald worden als ...niet dat ik het al verkregen heb, of al volmaakt ben
. Maar volmaakte Liefde drijft de angst uit
. Schijnbaar moet het bijvoeglijknaamwoord in het ene geval met voltooid, of compleet, of volwassen vertaald worden en in het andere geval met volmaakt, afhankelijk of het slaat op een toestand in sterfelijkheid of onsterfelijkheid. Om samen te vatten. We moeten altijd ons best doen om te blijven groeien. Stilstand is het begin van achteruitgang en zelfs van ten val komen.
(David vroeg de Here om hem zijn verborgen overtredingen te tonen
. Wat min of meer betekent dat we moeten bidden dat de Here ons bewust maakt van onze onbewuste zonden. En dan behoren wij met het inzicht van het Woord en de hulp van de Heilige Geest, de werkingen van het vlees te doden. Overwin het kwade door het goede!
Als de apostel Paulus de zondeloosheid had bereikt, dat is geestelijke volmaaktheid, dan had hij het verheerlijkte opstandingslichaam toen en daar gekregen . . .) Het verse waar we worden opgeroepen om onze redding uit te werken met vrezen en beven
lijkt er ook op te wijzen dat we perfectie mogen nastreven. Paulus heeft het hier niet over ons eeuwig heil, maar over het uitwerken en bewerken van onze aardse redding. Echter laten we geen fanatici worden en krampachtig leven.
Laten we gewaarschuwd zijn. Want er bestaan sekten met mensen die beweren niet alleen volmaakt te zijn, maar zelfs zondeloos. Wat een leugen is. Hij die zegt zonder zonde te zijn, liegt en maakt God een leugenaar
, volgens Johannes. Aan deze kant van het graf was alleen Christus Jezus volmaakt en zondeloos. (Echter lees de 3de paragraaf van hier.) Bovendien, zulke mensen denken dat als ze geen misdaden doen en geen ongepaste woorden zeggen, dat ze dan zondeloos zijn. Lazarus, toen Christus hem uit de doden had opgewekt, had nog steeds de oude natuur, de oude Adam en daarom stierf hij opnieuw. (Henoch en Elija moeten van de boom deze levens gegeten hebben die in het paradijs is volgens het boek Openbaring). Aan de andere kant, laten we ons niet te bezorgd maken, terwijl we de zonde bevechten, want in de eeuwigheid en in de onsterfelijkheid, zal er geen zonde in ons zijn; laat staan dat we die doen!
1 Thessalonicenzen 5:23 schiijnt te zeggen dat we de volmaaktheid kunnen bereiken, niet alleen compleetheid. Want de apostel Paulus uit de wens dat wij onberispelijk gehouden mogen worden naar geest, ziel, en lichaam. Aangezien wij ook beschaamd kunnen zijn bij de wederkomst van de Heer, lijkt het erop dat het niet slaat op de toestand direct na de opstanding alleen, maar beide. Zeker wat onze gewetens betreft en je kan alleen onberispelijk zijn als je volmaakt bent, naar menselijk maatstaven. In Hebreeën hoofdstuk vier spoort de apostel Paulus ons aan om ons best te doen onze rust in te gaan. Nu, hoe kan hij het over de rust van de dood hebben! Daarom, denk ik, dat er 6 dagen zijn van geestelijke groei en een rust van werken op de zevende dag. En de achtste dag, op deze manier van denken, is de dag van het nieuwe begin; het letterlijke bereiken van de staat van de opstanding, zonder te sterven. We moeten echter uit kijken niet fanatiek te worden of te verkrampen.
Er zijn ook andere verzen die erop lijken te wijzen dat dit zo is. In de eerste twee verzen van 1 Petrus 4 staat er dat hij die het lijden wat het vlees (oude natuur, de oude mens, Adam) aangaat volbracht heeft (aoristus effectivus), heeft afgedaan met de zonde [is gestopt met zondigen]; om niet meer volgens de begeerten van mensen te leven, enz.
. Salomo stelde al Wie zal zeggen 'Ik heb mijn hart gereinigd, ik ben rijn van mijn zonde'?
En Jeremia in hoofdstuk 17 riep het uit Het hart is krommer dan wat dan ook, ja, het is dodelijk ziek. Wie zal het kennen?
Beweren zij dat het mogelijk is om een toestand te bereiken voorbij de zonde, een toestand waarin het hart geen dood tot gevolg heeft? Dat is, wanneer het niet meer dodelijk ziek is? Ontkennen, of bevestigen deze verzen zo'n toestand? Dat wil zeggen, bestaat er een zeer kleine kans om je hart totaal te reinigen, zodat je niet meer zondigt en om je hart helemaal te kennen, zodat je niet meer dodelijk ziek bent; omdat je met zijn zondigheid compleet hebt afgedaan door er voor eens en altijd mee te hebben gebroken? Je kent elk hoekje en gaatje. Verschilt dit van de woorden van Christus Wie overtuigt mij van zonde?
Ja het is anders. Jezus beging geen zonde, in Hem was geen zonde en Hij kende de zonde niet. Maar Salomo, Jeramia en de apostel Paulus hebben het over zondaren die wel zonden hebben begaan, in wie er zonde was en die wel zonde kenden en ervoeren. Daarom is dit niet in tegenspraak met 1 Johannes1 waar staat dat hij die ontkent zonde te hebben, een leugenaar is. Niet meer zonde te begaan, is anders dan nooit te hebben gezondigd. Christus is onze boom des levens. Hij is voor ons gestorven zodat wij Satan, de zonde en de dood kunnen overwinnen. Want Hij deed het al voor ons.
Waar ik zeker van ben is dat wij allemaal, mijzelf incluis, op een punt aankomen waar we geestelijk niet verder groeien; zelfs als we nog heel actief zijn op een of andere manier. En dan lopen we gevaar om achteruit te gaan in plaats van vooruit. Op zijn best roesten wij vast en veel anderen, jonger dan wijzelf, zien zwakheden in ons die wij zelf niet in de gaten hebben; of waarvan wij zeggen, onszelf verontschuldigende, "Wel, ik ben niet volmaakt. Jij wel dan!" Laten we ook acht geven op wat de apostel Paulus zegt in Hebreeën 5 dat "het vaste voedsel is voor hen die volgroeid zijn, die door gewoonte hun zintuigen geoefend hebben om goed en kwaad te onderscheiden" (allemaal natuurlijk zodat wij onbewust kwaad niet tot zonde maken). En "Nader tot God en Hij zal tot u naderen!" In de brief aan de Efeziërs in Openbaring 2, waarschuwt de Heer hen en ook ons, dat we onze eerste liefde verlation hebben. "Bedenkt dan waar u vanaf gevallen bent en bekeert u en doe de vorige werken!"
Numerologie van Christus tegenover het beest--deel II.
Numerologie van Adam en Eva, de ongevallen engelen en Christenen in de toekomst--deel III.
Numerologie van de oude Adam en de nieuwe Christus--deel IV.
God kan de duivel te slim af zijn, hoewel Hij niet kan liegen--deel V.
|